Skip to main content
DebattNyhet

Nu krävs krisinsikt som sätter fart på handlingskraftig transportpolitik

Företrädare för gruvindustrin ger i en debattartikel i Dagens Industri uppmaning till staten att förbättra Sveriges transportinfrastruktur för att stödja industriell expansion och klimatomställning. De påpekar att den nuvarande infrastrukturen är underfinansierad och ineffektiv, vilket hämmar produktionen. Föreslagna akuta åtgärder inkluderar kortare underhållsperioder, tydliga slutdatum för järnvägsprojekt, och prioritering av…
jana
15 maj 2024
Nyhet

Inbjudan till seminarium: Industribroms eller industrilyft?

Sveriges välfärd vilar på en konkurrenskraftig industri. I dag sysselsätter industrin cirka 800 000 personer och står för drygt 20 procent av BNP. Industrin spelar även en nyckelroll för klimatomställningen. På många håll finns expansionsplaner som gör att industrin kan växa ytterligare. Dåligt fungerande transporter är i dag ett hinder…
claes
3 maj 2024
Nyhet

Trafikverkets räknemissar gör det svårt att öka tågresandet

Svensk trafikpolitik har länge baserats på felaktiga prognoser, vilket lett till underdimensionerade järnvägar. Tågresandet har ökat snabbare än beräknat, medan väg- och flygtrafiken har vuxit långsammare. Detta har resulterat i att järnvägen fått otillräckliga investeringar. Många järnvägsprojekt har också försenats, vilket förvärrat kapacitetsproblemen och minskat punktligheten för tågtrafiken. Trafikverket har…
jana
3 maj 2024
Nyhet

Aftonbladet ledare: Snart måste vi välja – gods eller folk på tåget

På Aftonbladets ledarsida beskriver Ingvar Persson de allvarliga konsekvenserna av Sveriges försummade järnvägsinfrastruktur. LKAB i Kiruna och Hitachi Energy i Västerås och Ludvika har stora problem med att transportera sina produkter på grund av den bristande kapaciteten på järnvägen. Detta, menar Persson, kan leda till förluster i miljardklassen och hot…
jana
3 maj 2024
Nyhet

Skogsjätten: Järnvägens kollaps hotar våra industrier – ”Går inte längre”

– Störningarna i infrastrukturen leder till konsekvenser längs hela kedjan. I en intervju med Tidningen Näringslivet uttrycker Magnus Svensson, logistikchef på SCA, allvarlig oro över den kollapsande järnvägsinfrastrukturen som hotar skogsindustrin. Han betonar att järnvägen har försummats i 40 år, vilket nu får stora konsekvenser för både SCA och tiotusentals…
jana
10 april 2024
Debatt

Järnvägsbranschens Samverkansforum på Di Debatt: En vision för järnvägen för ett starkare Sverige

Sveriges framtida välstånd och ekonomiska tillväxt bygger på att vi har ett väl fungerande transportsystem med järnvägen som den självklara ryggraden, skriver Järnvägsbranschens Samverkansforum tillsammans med landets ledande branschaktörer. ”Det är 2050. Andelen resenärer och gods som körs på järnväg har ökat betydligt sedan 2020. Medborgare, näringsliv och offentlighet uppskattar…
claes
3 april 2024
Debatt

Di debatt: Tågstrulet är ett hot mot Ikeas verksamheter i Älmhult

Representanter från Ikea skriver i en debattartikel i Dagens industri om hur tågproblem hotar Ikeas framtid i Älmhult. Förseningar, inställda tåg och vagnsbrist på Södra stambanan skapar stor frustration och äventyrar företagets verksamheter och utvecklingsmöjligheter. Älmhult, där Ikea grundades och där global produktutveckling sker, är beroende av en pålitlig järnväg.…
jana
27 mars 2024
Nyhet

Rundabordssamtal om Fehmarn Bält-förbindelsens påverkan på Södra stambanan

När Fehmarn Bält-förbindelsen öppnar 2029 kommer trafiken på det svenska järnvägssystemet att öka. Eftersom Södra stambanan från Malmö och norrut redan har kapacitetsbrist kommer det att få stor påverkan på järnvägstrafiken i hela Sverige. Den nya fasta förbindelsen till kontinenten innebär 16 mil kortare resväg och en ökad kapacitet genom…
claes
21 mars 2024
Nyhet

Di Ledare: Rusta Sverige för den dansk-tyska tunneln

På Dagens industris ledarsida skriver Frida Wallnor om Fehmarn Bält-tunneln som öppnas 2029 och förbättrar transporterna mellan Skandinavien och kontinenten. Danmark och Tyskland investerar kraftigt i infrastruktur, medan Sveriges insatser är otillräckliga. Trots godkännandet av ett nytt dubbelspår mellan Lund och Hässleholm, som väntas vara klart först 2040, riskerar svenska…
jana
13 mars 2024